منتدي ...ضياء الدين البري ....يرحب بكم.... في عالم الإبداع
اهلا وسهلا بكم .. نسعد لتواجدكم .. تواصلكم الدائم معنا مبغانا ..من خلال منتدانا .. معا سيكون احلي منتدي ..
منتدي ...ضياء الدين البري ....يرحب بكم.... في عالم الإبداع
اهلا وسهلا بكم .. نسعد لتواجدكم .. تواصلكم الدائم معنا مبغانا ..من خلال منتدانا .. معا سيكون احلي منتدي ..
منتدي ...ضياء الدين البري ....يرحب بكم.... في عالم الإبداع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدي ...ضياء الدين البري ....يرحب بكم.... في عالم الإبداع

أدبـــي..... ثقــافـــي.....إســلامي .....شعــــر العاميـــه ......كل مــاينـفــع الـنـاس
 
الرئيسيةأحدث الصوردخولالتسجيل
السلام عليكم .. أهلا وسهلا ومرحبا بكم في منتداكم .. وتواجدكم بيننا مبتغانا .. الدعاء أعذب نهر جرى ماؤه بين المتحابين في الله ..... ولأنني في الله أحبكم .. أهديكم من عذوبته .. بارك الله لك في عمرك وأيامك .. نرحب بمن يتواجد معنا للإشراف علي أقسام المنتدي .. نسعي وإياكم لما يرضي الله وينفع الناس ..يسعدنا تواجد العضوه الجديده " عائش "

دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر

 

 فين الرحمة ياخلق اللــــــــــــــــــه ..؟؟ ضياء الدين البري

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
admin
Admin
admin


عدد المساهمات : 2444
تاريخ التسجيل : 12/06/2009

فين الرحمة ياخلق اللــــــــــــــــــه ..؟؟ ضياء الدين البري Empty
مُساهمةموضوع: فين الرحمة ياخلق اللــــــــــــــــــه ..؟؟ ضياء الدين البري   فين الرحمة ياخلق اللــــــــــــــــــه ..؟؟ ضياء الدين البري I_icon_minitimeالجمعة نوفمبر 25, 2011 9:27 pm

09-11-2011, 02:38

ضياء الدين البري





فين الرحمه ياخلق اللـــه ..؟؟؟





السلام عليكم ... كلام من قلبي
أحمد مصطفي البري كتب



فين الرحمه ياخلق اللـــه ..؟؟؟

.....

شجرة زيتون
فاقده خضارها
يابسه فروعها
واتفرّقوا باقي الأغصان
فجأه لقيتها
طالعه وحيده فْ ناحية جاري
واقفه شريده فْ وسط جداري
والدنيا بتسمعها تنادي
شايفينها بتمد أيادي
وتـْزعَّـق بعلوْ الصوت
ليه يا سْيادي ..؟
شايفنّي وسايبنّـي أعاني
ولا سألين
وقلوبنا بيسكنها أنين
ليه ناسْينّـي

ليه عايزنـّي
أحجز درجه فْ قطر الموت ..؟
كل الناس شايفينها تـْصرّخ
وعتابها في القلب يـْجرّح
سكاكينها بتقطـّع فيّا
ودموعها بتشعلل ناري
ليه سبتوني وحيده ياهوووه.؟
فين الرحمه ياخلق الله..؟
ليه الأقصي هناك سبتوه..؟
جوّا السجن يعيش مأساه
لما سمعت نداها جريت..
واتأملت ، فجأه لقيت
جت في عنيّا ، صوره عارفها
شوفت حبيبتي
هيّا بـْعينها
سر النبض الساري فْ قلبي
ومش هانساها
مهما يكون
مهما الدنيا لعبت بيّا
مهما الغوله طالت مني
مهما حاربني ، إنـْس وجنـّي
لأن انا عمري ، موهوب ليها
وقلبي ودمي ، راح يفديها
مرّه قالت لي..
عشان تعذرني ، إسمع منـّي
لمّا لقيت الغوله مـُصِرّه
تقضي علينا جرّه فْ جرّه
هربـْت وجيت ..
قولت أكيد ممكن تحموني
واللي فاضللي
نبضه وحيده
هيّا الباقيه
وعايشعه فْ جدري
وجايّـه السوسه
ناويه تخللي ، الروح تعاديه
متوصيّه تقضي عليـه

تقضي عليه
جايبه اخواتها بتـنـْخـُرْ فيـه
وكلاب الغوله المسعوره
إتـْربت علي نحت فروعي
بتْـمزّع وبتنهش فيّـا
بتمصمص دايما في ضْـلوعي
خايفه لتطرح نبت جديد
يرجع تاني يمد اْديـه

ويقدم ليبواقي الميـّه
يمكن يقدر يوم ينجدني
ويواسي الدمع المحبوس

تزرّع فيّـا الروح من تاني
ويرجّع نـُصّي المقصوص
تهرب مني جروح زنـّانه
يطرح قلبي ، نبض جدودي
وينادي نبضاتي التايهه
وتزرّع نبتات في غيطاني
تسرح روحي جوّا حدودي

وينبت زرعي فْ أحضاني
تتجـدّد نسمات الخلد
وتْخضّر أوراقي الخايبه
الناشفه من مدّه وخايفه
الصابره علي ريقها المُـر
النايمه في قبور أنانه
ممدوده زي الأموات
وكل ما أملك..
هوّا الصبر..
وقلوبنا بتبات مشغوله
شايله همومي ، حاسّـه بحالي
دعواتها دايما جيّالي
أسمعها بتـْقوّي صمودي
ونـْفوس تانيه كتير نـَسْياني
قايمه ونايمه تزيد حرماني
ودايما تبعد
بشوفها تهدد
ناويه فْ يوم تمحيلي كياني
والدنيا سكناها بجد
بتخرّب فيها الهفوات
نسّـتها إيه معني المجد
نزعت منها أي صفات
ونسيوا الإسم ، وفين عنواني
وكإني في الدنيا بليّـه
راميـِنـّي للغوله ضحيّـه
بتدّهوس في قلوبنا بحرقه
بتبعزق أوصالنا وسارقه

سايبنها بتخرّب فينا
أي دليل يمكن يدّينا
حق العوده فْ يوم لولادي
أي تاريخ يمكن يحمينا
يثبت إن القدس بلادي
وبـْتسقينا المر كاسات
والغربان عمـّاله تمـوّت
في العصافير الباقية تزقزق
بتواسي القدس المدبوح
والغوله مش ساءله فْ حد
بتقطـّع في جسدنا الطاهر
وحمامه ماسكه الأغصان
بتسبّح باسم الحنان
واللي جسدها ، كله جروح
بالدمع الساكن في عنيها
بتنادي الأقصي المجروح
واللي مسيرهاتطير في الجنه
بعد ماتشكي لـْرّب كريم
من أمتنا القاسيه عليها
سايبه الغوله تقسّـم فينا
واللي يهاتي يقولوا هاتوه
بأمر الغوله أكيد ينْـفوه
طب ساعدونا فْ شيل الهم
طول العمر نضحّـي بهمّه
وقت الجد يهون الدم
إمته يا أمـّه هاتقفي بذمّه
علشان حق ولاد العم
مصر تحاول تبني الوحده
تحيي مباديء طالها الردّه
حاولي يا أمّـه تساعدي ولادها
دول حافظين الغوله وعيبها
حرب اكتوبر تشهد لينا
شوفتوا الغوله تحاذر منـّا
وقت الجد هانقطع ديلها
هانقصّر في الدنيا وجودها
إمتي ياأمّـه تكوني عافيّـه
إنتي فْ قلبي ، ونور في عنيّا
إحنا كسبنا إيه م الفرقه
غير الصهد ونار الشِّـده
وانتي ياأمّـه بقالك مـُدّه
سايبه الغوله بتلبس توبنا
تسرق منـّا تاج العزه
حاكمه حصارها
شوفتي فْ غزه
بتموّت أطفالنا بْـلذه

بالفسفور الأبيض قايده
وتـْشعلل نارها
تشوي جلودنا عشان تلذّد
وانتي يا أمـّه ، ساكته وبارده
شوفي الأرض الطاهره بتصرخ
طالبه النجده
ياللا يا أمـّه
شدّي الشـدّه
قبل الروح ماتروح وتْـلخلخ
كل جذور الأمّـه تبان
ويـْموت فينا ، مجد جدودنا
لمّـا بانوه ، وصُّـونا عليه
وعشان نمحي مين يعاديه
رسموا حدودنا
جوّا قلوبنا
وانتي ياأمّـه عارفه حقوقنا
وسايبه الغوله ليه بتْـلبخ.؟

بتسوق فينا وراها الشله
بالأسلحه وبكل ماتملك
وجوّا بلادهم برضه تعكعك
باين ماسكه عليهم ذِلـّه
ياتـْهم زَلّـه
بتمشّيهم بالفرقـلّـه
ويمشّوكي بكل مذلّـه ..؟
إيه العِـلّـه ..؟
داحنا اصحاب الدين والملّـه
إحنا القبله لكل رساله
أرض الوحي والأنبيّـه
وأرض بهيّـه
أرض السلم والحريه
وارجع اقولك
والله انا خايفه

لتكون ديـّـه
آخر ندهه
ويْـضيع كللـك
أصل انا شايفه
نجوم الليل هربت من همّـك
وشمس نهاري
من طول ليلك
نسْـيت شكلملامحي التايهه

سابتني فْ ناري
رسمت لي في عيوني الضلمه
ونـْهايه للسكـّـه العاميه
واللي تـْوَصّـل
لطريق الموت
تعبنا ياناس من كتر الْ آآآه
شبعنا مرار والعقل اهو تاه
فين الرحمه ياخلق اللــه ..؟

.........



تعليق ملتقي الادباء والمبعين العرب


علي هذا الرابط

http://www.almolltaqa.com/vb/newreply.php?do=postreply&t=89718







  • 25-11-2011, 15:18

    محمد الصاوى السيد حسين


    <blockquote class="restore">

    يمكن القول أننا أمام فكرة نعرفها جميعا ونتفق عليها هى فكرة ضياع القدس
    وتجبر الاحتلال الإسرائيلى ووحشيته ومحاولة محو الهوية القدسية العربية ،
    نحن أمام فكرة يقوم عليها النص تستدعى جوها النفسى ووجدانها الذى يعبر عن
    حالة الفجيعة والحسرة الأليمة التى نكابدها لضياع القدس

    - لكن النص لا يجتهد كثيرا فى أن يعبر لنا عن فكرته الخاصة أو وجهة نظره
    التى تجلو لنا جانبا جديدا من الفكرة ، فالنص يدور فى فلك الخبرة العامة
    التى نعرفها كمتلقين حول القدس وكذا يدور فى ذات الوجدان الذى تراكم لدينا ،
    فنحن على مستوى الفكرة والوجدان أمام ما نعرفه وسبق لنا أن تلقيناه وهو
    ما يجعل النص فى رأيى مباشرا منذ بداية العنوان ( فين الرحمة يا خلق الله )



    - لكن من جهة أخرى لابد أن نعى أن دوران النص فى فلك الخبرة العامة التى
    نعرفها كمتلقين يحمل رسالة من الدأب والتصميم على أن تستمر هذى الرسالة
    النبيلة ، وعلى ألا يخمد الأسى حول القدس ، وما إشارتنا إلى دوران النص فى
    فلك الخبرة العامة إلا رغبة فى أن يحاول ان يغامر أكثر ويتعمق أكثر فى
    الفكرة حتى نستضىء إضاءة أعمق تكشف لنا ما لا نبصره وهذى وظيفة الشعر



    - ربما من حيث المعالجة من حيث التخييل نحن نتلقى مفتتح النص عبر الاستعارة التصريحية حيث نتلقى سياق



    شجرة زيتون


    فاقده خضارها
    يابسه فروعها
    واتفرّقوا باقي الأغصان
    فجأه لقيتها
    طالعه وحيده فْ ناحية جاري
    واقفه شريده فْ وسط جداري

    حيث تمثل شجرة الزيتون استعارة تصريحية جلية دالة على القدس وهى رمزية تدل
    على ذكاء انتقاء للرمز الدال ، ثم إن هذى الاستعارة تنداح حتى تستحيل
    البلدان العربية كافة أغصانا فى هذى الشجرة وهو تخييل يحمل رسالته الجمالية
    والدلالية التى تجعلنا أمام رسالة هامة هى فكرة الوحدة وحدة المصير ووحدة
    المنبع تماما كما للأغصان جذع واحد يجمعها



    - يمكن القول أننا أمام مفتتح يحمل تخييلا يجلو لنا الفكرة والوجدان كليهما فى صورة حسية تضعنا فى قلب التجربة بسلاسة ويسر




    يمكن القول أن الاستعارة التصريحية التى تمثلها شجرة الزيتون تحملا امتدادا تخييلا حيث نتلقى هذا السياق




    لما سمعت نداها جريت..


    واتأملت ، فجأه لقيت
    جت في عنيّا ، صوره عارفها
    شوفت حبيبتي
    هيّا بـْعينه

    - حيث نحن هنا أمام التخييل الذى يجعلنا أمام الوجدان الذى صار وجدانا
    مقدسيا خالصا يرى الدنيا من حوله بنظارة القدس ، فالشجرة تستحيل الحبيبة
    فكلاهما يمثلا محبة لكنها هنا فى لوحة النص تصير حالة واحدة تصير الحبيبة
    الوطن والوطن الحبيبة



    - لابد من الإشارة إلى أن المعالجة تعمد بمهارة إلى توظيف السرد منذ مفتتح
    النص وهو سرد يتوسل بفنية الديالوج الذى نرى الشجرة فيه تتكلم وتخاطبنا بما
    يجعلنا أمام تجسيد للمكابدة فى بنية فنية ضاغة على الوجدان تضعه مباشرة
    أمام حضور يتوجه إليه بالخطاب والحقيقة أن هذى الفنية فنية السرد تدل على
    شاعرية تدرى أدواتها وتحاول أن تجرب هذى الأدوات فى كتابة التجربة الشعرية ،
    ولولا أن الفكرة التى يقوم عليها النص فكرة تدور فى الفلك العام لكان لهذى
    الفنية التى توسلت بالسرد قدرة أكبر على إحداث الدهشة وتحفيز التلقى ، لكن
    يجدر الإشارة إلى أننا أمام فنية ننتظر منها الكثير فى نصوص قادمة فهى
    فنية شاعر يعى أدواته كما أشرنا سابقا



    - ربما أيضا من حيث المعالجة على البنية الموسيقية أن تعالج بعض الهنات
    البسيطة حتى تستقيم لها بنية أكثر انسجاما حيث المفتتح ينحاز لموسيقى
    الكامل حين نتلقى سياق



    شجرة زيتون


    فاقده خضارها

    لكننا سرعان ما نتلقى موسيقى المتدارك



    ليه يا سْيادي ..؟


    شايفنّي وسايبنّـي أعاني
    ولا سألين


    ربما يمكن القول أن موسيقى المتدارك تحمل عبر إيقاعها القلق السريع تحمل
    قدرة على نقل حالة التوتر وتشعرنا بوتيرة النبض الخافق للوجدان المكلوم
    بمأساة القدس التى نراها فى النص عبر صياغة فنية تدل على شاعر واع متميز


    </blockquote>




......

تعليقات علي القصيده

في قناديل الفكر والادب


علي هذا الرابط
http://www.kanadeelfkr.com/vb/showthread.php?t=18563



..
وهذا رابط القصيده علي منتدي الاستاذ / عاطف الجندي




http://elgendy.forumotion.com/t12993-topic







...

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://dyeeldinelbry.ahlamontada.com
 
فين الرحمة ياخلق اللــــــــــــــــــه ..؟؟ ضياء الدين البري
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» قصيدتي : وليه ياخلق م الأول.. ضياء الدين البري
» ورجّـع قلبي ياشاطر .. احمد مصطفي البري ( ضياء الدين البري )
» وليـــــــــه الحب من تاني... أحمد مصطفي البري ( ضياء الدين البري )
» في أواخـــــــــر الســـــطر .....أحمد مصطفي البري (ضياء الدين البري )
» عناوين تايهه ... أحمد مصطفي البري ( ضياء الدين البري )

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدي ...ضياء الدين البري ....يرحب بكم.... في عالم الإبداع :: الفئة الأولى :: المنتدى الأول :: شعر العامية-
انتقل الى: